Sveitsiläistuttu, kolmekymppinen nainen, kysyi mielipidettäni paikallisesta kahdesta suurimmasta vähittäiskauppaketjusta. Kommentoin, että molemmat ovat mielestäni olleet hyviä paikkoja ostoksille.
Tuttavalla sen sijaan oli nimenomaan toisesta parempi mielikuva: ”Valikoima on hyvä ja monipuolinen. Minusta ne kaupat ovat mainioita!”

Sveitsiläiset isot ketjut tekevät siis toiminnassaan selvästi jotain oikein, jos ne saavat tuttavani kehumaan spontaanisti. En muista, että kukaan kavereistani olisi Suomessa yltynyt samanlaiseen hehkutukseen suurimpien kauppaketjujen osalta.

Kuvaaja: Vesa Rajala

Esimerkiksi yksittäisiä K-ryhmän liikkeitä olen kuullut kehuttavan, mutta yleisesti tuntuu siltä, että nuorekkaiden kaupunkilaiskuluttajien pitää suhtautua nuivasti suuriin ketjuihin. Ne ovat persoonattomia, mauttomia, ankeita ja ajattelevat vain ahnasta voitontavoittelua.

Sen sijaan tähän kuluttajaimagoon sopii hyvin, että ylistetään pieniä, yksityisiä kauppoja. Niissä on niin paljon jotain aitoa ja erilaista, ja samalla tuetaan reipasta pienyrittäjyyttä, jossa voittoa tulee, jos tulee.

Myönnän, että olen itse toiminut samalla tavalla. Suurempaan ääneen kerron, jos käyn Hakaniemen hallissa kuin Alepassa. En tosin ole yhtään varma, että pikkuliikkeet olisivat kaikessa ja aina parempia kuin suuret.

Isoilta vaaditaan tietoa, pientä firmaa ei viitsi hiillostaa

Suomessa valmistetaan pizzoja niin halvalla, ettei se vastaa todellista kustannustasoa. Välillä epäilyttää, että joskus joidenkin pienten kauppojen toiminta on samansuuntaista. Saako omistaja ja yrittäjä kunnon korvausta työstään vai tehdäänkö pitkiä päiviä välittämättä siitä, että tuntipalkka jää alle sen tason, mitä ketjuissa työntekijöille maksetaan?

Ovatko pikkuyrityksen hankintaketju ja tuotevalikoimat automaattisesti jotenkin vastuullisemmat kuin ison yrityksen? Tekeekö iso firma pelkästään viherpesua, mutta pieni yritys aitoja ekotekoja?

Isoa yritystä hiillostetaan kysymyksillä ja vaaditaan tietoja julki, mutta pientä liikettä ei viitsi kiusata.
Toisaalta ehkä sveitsiläisten arvostukseen oman maan kauppaketjuihin vaikuttaa se, että kansainvälinen kilpailu on Keski-Euroopassa kovempaa kuin Suomessa. Kun mukana ovat laajemmat markkinat, niin kotimainen ketju tuntuu läheisemmältä.

Maallikkonäkökulmasta siis kansainvälistyminen ja kilpailun lisääntyminen voidaan kääntää myös kotimaisten ketjujen eduksi, jos osataan panostaa esimerkiksi toiminnan läpinäkyvyyteen.

Lisäksi kilpailun tehostuminen on tietysti etu myös kuluttajalle.

 Kirjoittaja on kuluttajaekonomisti ja viestintäyrittäjä, joka on asunut Sveitsissä.