Suomalaisyrityksiä on ryhdytty voimallisesti rohkaisemaan verkkokauppatoimintaan. Koko verkkokauppaprosessin ymmärtämistä helpottamaan on kehitetty eCommerce Lab -demohuone, joka esitellään ensimmäistä kertaa Kaupan liiton Verkkokauppakoulutuksen yhteydessä maaliskuussa. Tavoitteena on tarjota suomalaiskauppiaille konkreettisia eväitä verkon valloittamiseen.

Verkkokauppaa halutaan tehdä kauppiaille tutuksi näyttämällä konkreettisesti verkko-ostamisen keskeiset vaiheet. Osana Kaupan liiton Verkkokauppakoulutusta oleva verkkokaupan demohuone, eCommerce Lab, selkiyttää monimuotoista kokonaisuutta ja näyttää kauppiaalle, miten verkkokauppa todella toimii. Tavoitteena on parantaa yritysten edellytyksiä ja uskallusta lähteä mukaan verkkokauppatoimintaan.

Demossa keskeisenä on, miltä verkko-ostaminen, logistiikka ja maksuliikenne näyttävät kauppiaan näkökulmasta ja toisaalta, mitä kauppiaan on huomioitava, kun asiakas palauttaa verkosta ostamiaan tuotteita.

Pontimena konkreettiselle esitykselle verkko-ostosprosessin rakentumisesta on ollut se, että tiedot verkkokaupasta ovat usein hataralla pohjalla. Taustalla on myös huoli suomalaisen kaupan pärjäämisestä kansainvälisessä kilpailussa.

Demohuoneen ovat ideoineet alan asiantuntijayrityksistä tulevat Verkkokauppakoulutuksen kouluttajat. Käytännön toteutuksesta vastaa Ammattikorkeakoulu Arcadan opiskelijat.

”Ruotsalaiset ja saksalaiset verkkokaupat ovat saaneet varsin tukevan otteen Suomen markkinoista. Nyt on korkea aika kannustaa suomalaisia yrityksiä panostamaan verkkokauppaan. Onnistuminen vaatii kuitenkin koulutustoimintaa”, kauppiaita verkkokauppaan koulutuksen alusta asti opastanut Mikael Smeds Suomen Maksuturvasta toteaa.

Demohuone on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Sitä käytetään tulevaisuudessa myös Arcadan omassa opetuksessa, jolloin tieto virtaa yritysten ohella alaa opiskeleville nuorille.

”Arcada perusti kahdeksan vuotta sitten eBusiness Labin, jossa opiskelijat, tutkijat ja opettajat kehittävät ja arvioivat yhdessä uusia innovatiivisia sähköisiä markkinointikeinoja ja verkkokauppasovelluksia. Demohuone on luonnollinen jatke nykyiselle työllemme. Se edesauttaa meitä tiivistämään yhteistyötä ja vuorovaikutusta alan yritysten kanssa, mikä taas edistää kehitystyötä verkkokauppa-alalla”, Arcadan lehtori Mikael Forsström sanoo.

Kaupan liitto on järjestänyt kaupan alan yrityksille koulutusta verkkokaupan perustamiseen keväästä 2011 lähtien. Kouluttajina toimivat verkkokaupan asiantuntijat Descomista, Googlelta, Itellasta, Klikistä, Maksuturvasta, NearMesta, ProCountorista, Sanoma Digitalista, Smilehousesta, TNS Gallupista ja Vilkkaasta. Koulutukseen on tähän mennessä osallistunut ihmisiä lähes sadasta yrityksestä. 

Lisätietoa Kaupan liiton Verkkokauppakoulutuksesta ja Digifoorumista: Kaupan liiton markkinointipäällikkö Kristina Metso, p. 050 302 4214, kristina.metso(at)kauppa.fi

Demohuoneesta:  lehtori Mikael Forsström, Arcada, p. 040 510 82 58, mikael.forsstrom(at)arcada.fi.

Verkkokauppakoulutus on osa Kaupan liiton perustamaa Digifoorumia, joka kokoaa yhteen monikanavaisuudesta kiinnostuneet alan toimijat. Digifoorumissa keskeistä on asiantuntevan ja ennakoivan tiedon tarjoaminen alan kehityksestä. Foorumi tarjoaa myös verkostoitumismahdollisuuksia ja asiantuntijatapaamisia.