Heikosti sujunut joulukauppa laski Tiimarin viime vuoden tulosta, joka näytti miinusta 8,2 miljoonaa euroa. Yrityksen liikevaihto kuitenkin kasvoi pari prosenttia.

Askartelu- ja sisustustuotekaupan Tiimarin liikevaihto viime vuonna oli 62,1 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta kertyi 2,3 prosenttia.  Vuoden viimeisellä neljänneksellä Tiimari päätyi viiden prosentin liikevaihdon laskuun.

”Vuosi oli kaksijakoisuudessaan poikkeuksellinen. Yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana liikevaihtomme kasvoi kahdeksan prosenttia edellisvuodesta ja odotimme myös joulukaupan sujuvan hyvin. Joulusesonki oli kuitenkin viime vuonna poikkeuksellisen heikko Tiimarille, ja jouduimme vuoden lopulla arvioimaan uudelleen koko vuoden näkymiä”, toimitusjohtaja Niila Rajala kertoo.

Tiimarin viime vuoden liiketulos oli miinuksella 8,2 miljoonaa euroa. Tappio kuitenkin pieneni edellisvuodesta, jolloin tappiota kertyi 10,7 miljoonaa euroa.

Joulukaupan pettymyksiä tasoittivat Rajalan mukaan vuoteen mahtuneet onnistumiset. Uusi myymäläkonsepti otettiin käyttöön Suomessa kymmenss’ myymälässä, minkä lisäksi Baltiassa avattiin kolme uuden konseptin mukaista myymälää. Uuden konseptin levittäminen jatkuu myös kuluvana vuonna.

Tiimari uudisti vuoden aikana myös valikoimiaan, ja toi syksyn aikana markkinoille ensimmäiset omat Mainio-tuotemerkeillä varustetut makeiset. Vuoden lopulla yritys lanseerasi myös sähköisen kanta-asiakasohjelman.

Tulevan vuoden tavoitteeksi Rajala mainitsee kannattavuuden parantamisen.

”Arvioimme liikevaihtomme kasvavan ja yhtiön käyttökatteen olevan selkeästi edellisvuotta parempi.”