Pro Luomu ry:n arvion mukaan Suomessa myytiin viime vuonna luomutuotteita 202 miljoonalla eurolla. Määrä on 24 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Luomun myynnin kasvu jatkoi näin vahvaa kasvuaan, joka on selvästi ripeämpää kuin elintarvikkeiden myynnin kasvu keskimäärin.

Luomun markkinaosuus on toki vielä pientä: osuus nousi viime vuonna 1,3 prosentista 1,6 prosenttiin. Eniten luomua ostavat pääkaupunkilaiset, sillä luomun markkinaosuus on aluella 2,5 prosentin luokkaa.

Luomutuotteista suosituin on luomumaito. Lähes viidennes luomun kokonaismyynnistä tulee nestemäisistä maitotaloustuotteista. Myös luomuhedelmien ja -vihannesten osuus on lähes sama. Tuoreita leipomotuotteita on luomumyynnistä kymmenisen prosenttia.

Pro Luomu ry:n mukaan suppea valikoima kuitenkin vaikuttaa markkinaosuuden pienuuteen. Luomutuotteiden valikoima on pieni etenkin lihassa ja lihavalmisteissa, makeisissa ja pakasteissa. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila kuitenkin uskoo, että tavoite luomun myynnin nostamiseksi 330 miljoonaan euroon vuoteen 2015 mennessä on saavutettavissa.

Luomun kasvuvauhti on kova myös maailmalla. Organic Monitorin vuodelta 2011 peräisin olevien lukujen mukaan luomun maailmanmarkkinat olivat lähes 63 miljardin dollaria. Suurimmat markkina-alueet ovat Pohjois-Amerikka ja Eurooppa, jossa suurin luomumaa on Saksa. Saksassa myydään liki kolmannes Europan luomutuotteista. Suurin markkinaosuus luomulla on kuitenkin Tanskassa, jossa yli 7 prosenttia maan kaikesta ruoka- ja juomamyynnistä on luomua.