Merkkituotteiden jäännöseriä kauppaavat outlet-myymälät ovat tulleet verkkokauppamarkkinoille. Ruotsissa avattiin ensimmäinen huippumuotia kauppaava outlet-sivusto tällä viikolla.
Ruotsalainen huippumuodin verkkokauppa Lxls avautui tällä viikolla.

Outlet-verkkomyymälöiden liikeideana on ostaa muotitalojen varastojen loppuja ja panna ne uudelleen myyntiin selkeästi alkuperäistä huokeammalla hinnalla verkkokauppaan, jonka näyttävyyteen on panostettu. Alennuksista huolimatta outlet-myyjälle jää tuotteista kelpo marginaali.

Maailmalla vastaavia sivustoja on ollut jo aiemmin. Nyt myös ruotsalaiset ovat saaneet oman huippumuodin outlet-verkkomyymälän, SvD Näringsliv -verkkolehti kertoo.

Tällä viikolla avautuvassa Lxls-verkko-outletissa on myynnissä edellisten sesonkien vaatteita muun muassa YSL:ltä, Alexander McQueenilta, Celineltä, Lanvinilta, Marnilta ja Missonilta 50–80 prosentin alennuksella.

Verkkokaupan perustajan, Freddie Larssonin, mukaan verkkokaupan etuna on se, että tuotteet pystytään esittelemään tyylikkäästi, toisin kuin monesti tehdasalueilla sijaitsevissa tehtaanmyymälöissä.

SvD Näringslivin mukaan muotiyrityksissä verkko-outleteihin ei kuitenkaan aina suhtauduta myönteisesti, sillä niiden katsotaan heikentävän tuotemerkkien arvoa, kun yhä useammalla onkin mahdollisuus hankkia eksklusiivisien merkkien tuotteita.