Tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat tyytyväisimpiä apteekkien ja päivittäistavarakauppojen tapaan hoitaa asiakasvalitukset. Näillä aloilla valitukset myös hoidetaan nopeiten. Vähiten moitittavaa löytyy apteekeista.

EPSI Ratingin kuluttajatutkimuksen mukaan joka kymmenes suomalainen valitti viime vuonna palveluntarjoajalleen. Eniten valitettiin laajakaista-, maksu-tv- ja matkaviestintäpalveluista. Vähiten valitettavaa sen sijaan löytyi apteekkipalveluista: 96 prosentilla ei ollut ollut syytä valittaa. Päivittäistavarakaupan asiakkaista taas 86 prosentilla ei ollut syytä valittaa.

Valitusten käsittelyssä apteekit suoriutuvat parhaiten. Myös päivittäistavarakauppa yltää melkein samalle tasolle.

Parhaat arvosanat valitusten ratkaisunopeudesta taas saa päivittäistavarakauppa, jossa ongelmat hoidetaan kuntoon toimialoista useimmiten ensimmäisellä yhteydenotolla. Seuraavaksi nopeiten valitukset ratkaistaan apteekeissa. Eniten ratkaisematta on jäänyt pankkeihin ja vakuutusyhtiöihin tehtyjä valituksia. Niistä jopa neljännes on vielä hoitamatta.

EPSI Ratingin kansainvälisessä tutkimuksessa analysoitiin kuluttajien tyytyväisyyttä ja uskollisuutta palveluntarjoajia kohtaan. Suomessa tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse noin 20 000 henkilöä elo-marraskuussa.