Blogit

Elinvoimainen kauppa rakentaa elinvoimaista Suomea 

Jorma Rauhala
Kauppa on Suomen suurin toimiala, käyttipä mittarina sitten bruttokansantuotetta tai työllisten määrää. Alalla onkin painava rooli koko suomalaisen yhteiskunnan toiminnan kannalta, ja tuo rooli ei ainakaan pienene maamme muuttuessa yhä vahvemmin palveluyhteiskunnaksi. 

Digital Commerce Finlandin toiminta vauhdissa − keväällä digikaupan huippuseminaari ja gaalailta

Mirva Sandström
Digital Commerce Finlandin toiminta sai alkunsa syyskuussa 2023, ja siitä lähtien mukaan on liittynyt yli 2 200 verkkokauppiasta ja digitaalisen kaupan ammattilaista. Toimintamme on suunnattu verkkokaupoille, kaupan alan yrityksille ja laajasti digikaupasta kiinnostuneille ja siihen vaikuttaville tahoille. Tavoitteenamme on edistää digitaalisen kaupan kasvua Suomessa ja kansainvälisesti tarjoamalla eväitä verkkokauppiaille oman kasvunsa tukemiseksi.

EU:n uusi kestävyyslainsäädäntö uhkana pk-yrityksille

Markku Uitto
EU:n kunnianhimoinen vihreän kehityksen ohjelma avaa paljon mahdollisuuksia yrityksille pienentää hiilijalanjälkeään ja kasvattaa hiilikädenjälkeään. Huolta kuitenkin herättävät uudet kestävyysraportointivelvoitteet, jotka ulottavat vaikutuksensa isojen yritysten arvo- ja hankintaketjujen kautta aina pk-yrityksiin asti. Hyvää tarkoittavan direktiivin riskinä on jopa pienten alihankkijayritysten väheneminen unionissa.

Pienet osaamiskokonaisuudet tukena osaamisen päivittämisessä

Moona Naakka
Ammatillinen koulutus ja ammattiosaajat ovat tärkeitä kaupan alalle. Kaupan alan työt ja tehtävien vaatimat osaamistarpeet kuitenkin muuttuvat, mikä lisää jatkuvan oppimisen merkitystä. Ammatillinen koulutus tarjoaa tutkintojen lisäksi pienempiä osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia.  

Sosiaalinen vastuu ei vaadi ihmetekoja

Nina Meincke
Sosiaalinen vastuu puhuttaa tällä hetkellä yrityksiä, mutta asia tuntuu monista vaikeasti tartuttavalta. Esimerkiksi sosiaaliseen vastuuseen liittyvät raportointivelvoitteet hämmentävät. Kyse on kuitenkin yksinkertaisesti siitä, miten yritys kohtelee omia työntekijöitään ja muuta käyttämäänsä työvoimaa, sekä kuinka se toimii ja vaikuttaa ympäröivässä yhteiskunnassa. Sosiaalisesti vastuullinen yritys tunnistaa oman toimintansa vaikutukset ja toimii avoimesti.

Retail's Big Show antoi eväitä menestyvään kauppaan

Lasse Mitronen
Kaupan menestymisen eväitä kaiveltiin esiin suurella joukolla Yhdysvaltojen kaupan alan järjestön NRF:n suurtapahtumassa New Yorkissa 13.−16.1.2024. Mukana oli 40 000 osallistujaa sadasta eri maasta, yli 190 alustusta ja 450 esiintyjää sekä noin 1000 messuosastoa. Esillä oli mittamaton määrä tietoa ja tarinaa, näkemystä ja kokemusta, josta kukin saattoi ammentaa itselleen sopivia ratkaisuja kilpailussa pärjäämiseksi.

Tasavallan presidentti oikealla asialla

Mari Kiviniemi
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö teki uuden vuoden puheessaan konkreettisen esityksen. Hän ehdotti parlamentaarista seurantaryhmää kansantalouden keskeisten kysymysten eli heikon talouskasvun, valtion velkaantumisen ja kansalaisten toimeentulokysymysten ratkaisemiseksi. Samanlaisella otteella on Suomessa toimittu turvallisuuspolitiikassa, jossa parlamentaariset työryhmät ovat varmistaneet kansallisen yhteisymmärryksen ja jatkuvuuden yli vaalikausien.

Miksi saavutettavuus kannattaa?

Pia Pere-Vanhanen
Liian hailakka fontti vaalealla alustalla. Punavihreät kuviot puuroutumassa. Verkkosivut, joiden teksteihin tai toiminnallisuuksiin ei ruudunlukulaitteella pääse kiinni. Nämä ovat esimerkkejä haasteista, jotka saattavat hidastaa verkkokaupassa asiointia ja pahimmillaan katkaista asiakkaan ostopolun.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi